„Model 77” (2022), recenzie: Este o mare dramă de închisoare și consacrarea lui Alberto Rodríguez de către un fabulos Javier Gutiérrez

[ad_1]

Alberto Rodriguez este unul dintre cei mai buni regizori de film din Spania. Nu o spun, propria sa lucrare vorbește de la sine: până și cei mai reticenți în a recunoaște că există și o filmografie bună la noi se îndreaptă spre ‘La isla minima’ sau ‘Grupo 7’. Știe să cânte tastele care fac un film atât portretul personajului, cât și distracția pentru publicul larg, critică spectaculoasă și socială într-un amestec care s-a perfecționat aproape la perfecțiune.

„Modelul 77” se încadrează în subiecții închisorii, da: în plus, uneori se scaldă în ele fără rușine. Dar in acelasi timp este filmat cu o mână fermă, secvențe surprinzător de bine regizate și un grup de actori care, în afară de Miguel Herrán (foarte neștiutor, care pare să fie într-o altă poveste), ar putea cu ușurință să măture orice spectacol de premii în acest an. Dacă ești gata să intri în spatele gratiilor, îmbracă-ți costumul și pregăti o evaluare a începutului democrației al locului cel mai puțin așteptat: Modelul Madrid.

7 jailbreak-uri de filme mai interesante decât

Amnistia, libertate!

„Modelul 77” este un film de închisoare, cu tot ce presupune asta: nu este „Doi ani și o zi” și nu își pot permite să ignore abuzurile poliției la momentul Tranziției. O să vezi tot ce te aștepți: curtea închisorii, înjunghiile, perchezițiile surpriză, bătăile, nopțile în izolare… Dar gașca refuză categoric să rămână în portretul prostesc pe care le-am mai văzut de o mie de ori înainte, iar platitudinile tipice ale închisorii sunt doar învelișul unui studiu convingător de caracter într-un loc și un timp pe care cinematograful nu le-a explorat pe deplin.

Este adevarat ca Manuel, protagonistul, va trage: evoluția personajului său este fortuită la începutul filmului și leagănele sale emoționale sunt o mică piedică pentru ritmul filmului, care trăiește în umbra lui. Dar lângă el sunt o ceată bună de acoliți cu propria viață, durerile, dorința de libertate, trădările, contradicțiile și, în sfârșit, viața.

Modelul 77 2

Deținuții închisorii Alberto Rodríguez se simt mereu vii, ei vorbesc ca oamenii, se raportează între ei și se comportă ca niște ființe umane lipsite de libertate dar nu inteligenţa. Dacă cel mai ușor ar fi fost să cazi în Malamadre la datorie (fără dispreț pentru prodigioasa „Celula 211”), iată-l pe Pino, un prizonier mulțumit obișnuit să fie după gratii care și-a scos viața din celulă și care nu nu vă gândiți, din pură disperare, să ieșiți. Javier Gutiérrez joacă unul dintre cele mai bune roluri din viața sa pune o față celui mai fascinant personaj din film și unul dintre cele mai incredibile din cinematografia spaniolă din ultimii ani, care cu fiecare șoaptă („Vă las încuiat, nenorociți”) exprimă mai mult de sute de actori țipând neconsolat.

între bări

Rodríguez nu vrea să spună un biopic și nici nu trebuie. Decor de film în model, mijlocul anilor 1970, contextul istoric în sine merită și rămâne de spus zeci de povești mici a istoriei că nu contează dacă se bazează pe fapte reale sau pe pură ficțiune: problema morală a prizonierilor periculoși care au cerut și amnistia, uciderea cu sângele rece a funcționarilor, revoluția interioară, dorința de schimbare într-un timp gri. … Deși sună, încă o dată, un clișeu, contextul istoric este adevăratul protagonist al filmului.

Model 77E

Gri. Este culoarea care definește „Modelul 77”, o reprezentare a societății vremii: sosise democrația, da, dar cei care guvernau erau încă cei obișnuiți. Și este această contradicție, pe care filmul însuși refuză la început să o accepte și apoi se îndreaptă înnebunitorcea care dă filmului un ton întunecat, de durere continuă, de disperare: chiar și atunci când prizonierii fac doi pași înainte, bastoanele și impunitatea politică îi fac să facă trei pași înapoi.

Nu totul este roz când vizionați un film prea lung, desigur: regizorul își transformă munca în ceva foarte diferit în ultimele sale minute, făcând drama închisorii politice se deghizează într-un thriller de acțiune care, în ciuda solvabilității, nu-i face bine. Tensiunea dramatică dispare complet, personajele sunt simple caricaturi ale ceea ce au fost, eliminându-și nuanțele cu o lovitură de stilou, parcă s-ar grăbi să termine. Păcat, pentru că fără acele ultime momente, „Modelul 77” ar fi un film de excepție, chiar în spatele „Insula Minimumului” în cariera regizorului.

O mare deschidere

„Modelul 77” este spectaculos în dezvoltarea sa datorită unei direcții care nu ocolește niciodată spectaculosul: Ar fi putut fi un film plin de tăceri și lacrimi, dar, în schimb, camera se mișcă mereu, intriga continuă să ia o altă întorsătură și Scenariul este vibrant, plin de fraze consistente și momente care, bazate pe evenimente reale, sunt capabile să creeze o recreație fabuloasă Cañí.

Nu ne-am văzut de multă vreme la Festivalul de Film de la San Sebastian o deschidere la fel de puternică ca aceastaun film de prim rang și unul dintre cele mai clare exemple ale istoriei Spaniei Este plin de mici momente care duc la povești mari, mari.. „Model 77” este un film care a venit cu așteptări mari și, din fericire, le îndeplinește cu mult. Nimic de invidiat pe nimeni, chiar dacă unii insistă, încă o dată.